صداقت 196

صداقت (پایگاه همدلی)

صداقت 196

صداقت (پایگاه همدلی)

صداقت 196

امام صادق علیه السلام :
الصِّدقُ ، عِزٌّ .
راستى ، ارجمندى است .
( بحار الأنوار : ۷۸/۲۶۹/۱۰۹ )

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۴ ، ۰۶:۲۷
همگام با صداقت


 

 

 بعضى چنین فرض کرده‏اند که انسان مى‏خواهد آزاد مطلق زندگى‏کند. آزاد مطلق زندگى کردن، گذشته از اینکه امرى است ناممکن ومحال، مساوى است با خروج از انسانیت. آزاد مطلق که انسان هیچ‏حکمى، آرزویى، هدفى و ایده‏اى را بر خود نپذیرد، یعنى بى‏ایده بودن‏مطلق، این سقوط است و در دنیا وجود ندارد. آن کسانى هم‏که دم از آزادى مطلق و عصیان مطلق زده‏اند که تسلیم امر هیچ حاکمى‏نمى‏شوند، مى‏بینید سراسر زندگى‏شان ایده داشتن است و به دنبال‏یک ایده مى‏دوند. به دنبال یک ایده رفتن معنایش حکومت همان ایده رادر درون خود پذیرفتن است. پس اگر اسم بنده و برده بردیم، وحشت نکنید بگویید چرا قرآن‏وقتى که مى‏خواهد براى انسان مثال بزند، به بنده و برده مثال مى‏زند،برده‏اى که چند نفر شریک مالک بدخو و ناسازگار داشته باشد و برده‏اى‏که یک ارباب سازگار داشته باشد. این مثال براى این است که دیگرباقى‏اش تعارف است؛ انسان در درون خودش نمى‏تواند حکومت هیچ ‏ایده‏اى را نپذیرد. اگر فرض کنیم نپذیرد، از انسانیت ساقط است.

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۴ ، ۰۵:۲۶
همگام با صداقت

صوت شهید مطهری در مورد انقلاب فکری و فرهنگی، نقطه آغازین انقلاب در اسلام

درس سوم کتاب خدا در زندگی انسان

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۹۴ ، ۲۰:۵۳
همگام با صداقت

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ دی ۹۴ ، ۱۷:۲۳
همگام با صداقت

بخش دوم از جلسه اول سخنرانی علامه شهید مطهری با عنوان خدا در زندگی انسان (28:46)

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ دی ۹۴ ، ۱۷:۲۰
همگام با صداقت

بازخوانی وقایع ولادت پیامبر اسلام

 

 

جناب عبدالمطلب شاهد سجده چهار رکن کعبه بر مقام ابراهیم بوده و دیده که «هُبَل» بت بزرگ بر زمین افتاده و منادی به ولادت حضرت محمد(ص) بشارت داده و خبر داده که تشت از فردوس برای شستن این نوزاد آورده‌اند.

خبرگزاری فارس: ولادت پیامبر رحمت از زبان عبدالمطلب/ تشتی که از فردوس برای شستن محمد(ص) آمد

 

 

 

 

 کتاب «قاف» بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از ولادت تا رحلت ایشان با ویرایش یاسین حجازی از متن سه کتاب کهن به نام‌های تفسیر سورآبادی، سیرت رسول الله و  شرف النبی است که انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده است.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ دی ۹۴ ، ۱۲:۰۸
همگام با صداقت

 

 

بسیاری از گروه‌های تواشیح آثاری با موضوع پیامبر اعظم(ص) اجرا کرده‌اند که در این گزارش منتخبی از این آثار تقدیم می‌شود.

خبرگزاری فارس: منتخبی از آثار گروه‌های تواشیح در مدح پیامبر مهربانی‌ها+دریافت

 

 

 

 

 

 امروز 17 ربیع‌الاول هم زمان با ولادت باسعادت حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر الهی است. بر همین اساس در این پست برخی از آثار گروه‌های تواشیح مختلف کشورمان با موضوع پیامبر مهربانی تقدیم مخاطبان عزیز می‌شود.

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ دی ۹۴ ، ۱۲:۰۰
همگام با صداقت

 نقش فرماندار مدائن در مسلمانی ایرانیان

مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات بیان داشت: عنایت و توجه پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) به ایرانیان و رفع تبعیض از موالى که در دوره‌ خلفاى پیشین رواج داشت، سبب مى‌شد که ایرانیان،روز به روز شیفته و شیداى اسلام راستین شوند.

خبرگزاری فارس: پیامبر(ص) چگونه ایرانیان را به اسلام دعوت کرد/ نقش فرماندار مدائن در مسلمانی ایرانیان






 بدون شک ورود اسلام به سرزمین پهناور ایران، تحول عمیق و گسترده‌ای بر ابعاد گوناگون دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایرانیان داشته است، هر چند نمی‌توان انکار کرد که جنگ اعراب مسلمان با دولت ساسانی و شکست امپراتوری ساسانی موجب شد که اسلام با سرعت بیشتری به همه‌ مناطق ایران برسد و آرام‌آرام مردم زیادی با رها کردن دین زرتشتی به دین جدید بگروند و برای بسط و تعمیق آن فداکاری‌های زیادی از خود نشان دهند. اما این پرسش همواره مطرح شده است که آیا نفوذ دین اسلام در ایران، معلول پیروزی عرب‌ها و حاصل خونریزی‌ها و خشونت‌هایی است که به آن‌ها نسبت می‌دهند (و البته اساس درستی هم ندارد) و یا محصول فرآیندی تدریجی و عمدتاً فرهنگی است که بر بستر آماده‌ جامعه‌ ایرانی جاری شد و با گذر از فراز و نشیب‌های بسیاری به اعماق لایه‌های ذهنی و شخصیتی ایرانیان نفوذ کرد، جریان‌های فکری گوناگونی با انگیزه‌های مختلف و خاستگاه‌های متفاوتی کوشیده‌اند تا این گونه القا کنند که اسلام ایرانیان، نتیجه‌ قدرت شمشیر و خشونت اعراب است! نظریه‌‌ای که علاوه بر مباینت با قوانین و سنت‌های اجتماعی، چیزی جز تحقیر و توهین به شعور و شخصیت ایرانیان نیست! 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ دی ۹۴ ، ۱۱:۵۶
همگام با صداقت

 

 

 

 

 

اما به تعبیر دیگر مى‏گوییم: توحید نظرى و توحید عملى؛توحید نظرى منقسم مى‏شود به توحید ذاتى، توحید صفتى، توحید فعلى. معناى توحیدهاى نظرى، چگونه دانستن و چگونه فکر کردن است. انسان‏موجودى است مفکّر، داراى اندیشه، منطق و استدلال؛ یعنى فکر واستدلال و اندیشه و منطق انسان باید برسد به مرحله این سه توحید:توحید ذاتى و صفتى و فعلى؛ یعنى انسان این‌چنین بیندیشد. پس توحید نظرى یعنى توحیدى اندیشیدن، خدا را در ذات، صفات و فعل، واحد ویگانه دانستن؛ از نوع دانستن است.

اما توحید در عبادت یا توحید عملى از نوع بودن است؛ یعنى موحّد بودن. آنها از نوع اندیشیدن است، این از نوع بودن است؛ یعنى ما باید این‏جور باشیم. به عبارت دیگر توحیدهاى نظرى و فکرى وقتى در مرحله‏عمل در وجود انسان پیاده مى‏شود آن وقت اسمش مى‏شود توحید عملى‏یا توحید در عبادت، به معنى اعمّى که توحید در عبادت دارد. اخلاص وتوحید و شرک در اسلام یک معنى بسیار وسیعى دارد که این مطلب راتوضیح خواهیم داد.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ دی ۹۴ ، ۱۱:۵۴
همگام با صداقت

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۹۴ ، ۰۶:۲۹
همگام با صداقت